woensdag 10 juni 2020

Omzetbelasting in Europa- nieuws en updates

NIEUWS

De Duitse omzetbelastingpercentages gaan om de economie te ondersteunen tijdelijk ( van 1 juli tot en met 31 december 2020) van 19 naar 16 en van 7 naar 5 procent. Pas je tarieven hier tijdig op aan.

Kennispunt heeft een engelstalige website, zie meer hier: VAT in Europe

UPDATE

Op deze website is ook een sneakpreview te zien van ons nieuwe dasboard/ rapportage tool voor Amazon sellers/ e-commerce. We zijn nog druk aan het bouwen maar de eerste versie komt binnenkort live. Daarna zullen ook versies voor o.a. BOL verkopers volgen. Kennispunt kan via deze software al jou Europese aangiften omzetbelasting eenvoudig verzorgen. Meer weten neem contact met ons op.

We are almost live with our reporting software for Amazon sellers, see here a screenshot of the dashboard. Kennispunt can use this service to generate all your European VAT returns out of Amazon. Interested; contact us now!

woensdag 27 mei 2020

Afstandsverkopen regeling

Afstandsverkopen regeling

Wat is de afstandsverkopen regeling en hoe werkt dat?


Binnen Europa kennen we de afstandsverkopen regeling. Bij verkopen aan particulieren buiten het land van waaruit wordt verzonden geldt dat je tot aan de drempel het omzetbelasting tarief van het land van verzending toepast. Verkoop je meer dan de drempelwaarde dan moet je, je registreren voor de omzetbelasting in het land van aankomst en daar aangiften indienen. Ik heb dit in onderstaand plaatje samengevat,



Hier kan je de drempelbedragen per land vinden: Drempelbedragen afstandsverkopen

Mocht je nog vragen hebben na het lezen van dit artikel neem dan contact met ons op, dat kan via onze website: Contact



woensdag 1 april 2020

Europese landen en de maatregelen die zij hebben getroffen op gebied van aangiften omzetbelasting en uitstel van betaling


31-03-2020  Voor bedrijven die btw-aangiftes in het buitenland doen, is het extra belangrijk goed op de hoogte te blijven van alle noodmaatregelen die daar worden getroffen. Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is de meest actuele status van deze regelingen te vinden. Hieronder de voor ons en onze klanten meest relevante Europese landen en de maatregelen die zij hebben getroffen op gebied van aangiften omzetbelasting en uitstel van betaling.
Let op het gaat om uitstel! Weeg zelf goed af of je hiervan gebruik wilt maken op basis van toekomstige cash flow. In principe heb je de btw al ontvangen van jou klanten.

België

         Vanwege het coronavirus is twee maanden uitstel van betaling mogelijk en voor het                 doen van aangifte voor de periode maart 2020 en/of eerste kwartaal 2020. Snelle btw-           teruggave van februari 2020 tot 3 april 2020 voor maandelijkse btw-teruggaven die                 elektronisch zijn aangevraagd.

Denemarken

Uitstel voor het indienen en betalen van de btw-aangiftes. Aangiftes voor het eerste en tweede kwartaal 2020 kunnen samen worden ingediend.

Duitsland

Ondernemingen kunnen verzoek uitstel betaling btw indienen voor zeker drie maanden. Voorschotbetaling 2020 kan worden teruggevorderd.

Estland

Mogelijkheid tot uitstel van btw-betaling tot 1 mei 2020.

Frankrijk

Nog geen uitstelmaatregelen voor het indienen van btw-aangiftes en btw-betalingen. 

Ierland

Geen boetes en interest bij niet tijdige betaling van btw januari en februari 2020 door kleine en middelgrote ondernemingen die cashflowproblemen ondervinden door coronacrisis. Aangiftes moeten tijdig worden ingediend.

Italië

Uitstel betaling btw voor ondernemingen is mogelijk tot eind juni 2020. Naar verwachting is uitstel niet van toepassing voor buitenlandse ondernemingen.

Luxemburg

Versnelling procedure terugbetaling btw-tegoeden. Geen boetes en interesten bij te late betaling btw door coronacrisis.

Nederland

Ondernemingen die door de coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen, kunnen drie maanden uitstel van btw-betalingen aanvragen. Uitstel van betaling voor invoerrechten is mogelijk. Geen boetes voor ondernemingen die hun douaneverplichtingen niet kunnen nakomen door de coronacrisis.

Noorwegen

Betalingsdatum T1 btw-aangifte voor alle ondernemingen opgeschoven van 14 maart 2020 naar 10 juni 2020. Datum indiening btw-aangifte blijft 10 april 2020.

Oostenrijk

Uitstel van btw-betaling en afzien van het opleggen van boetes voor ondernemingen die direct zijn getroffen door de uitbraak van het coronavirus.

Polen

Geen interestberekening op late betaling btw voor ondernemingen die financieel zijn getroffen door de gevolgen van het coronavirus. Uitstel uitbreiding SAF-T reporting. Lokale leveringen van goederen die helpen bij de strijd tegen het coronavirus vallen van 1 februari tot 30 augustus onder het btw-nultarief.

Spanje

Btw-aangiftes moeten tijdig worden ingediend. Betalingsmaatregelen voor uitstel btw ingevoerd voor kleine ondernemingen.

Tsjechië

Beperkte btw-maatregelen voor ondernemingen.

Verenigd Koninkrijk

Voor tijdvakken tot en met juni 2020 uitstel van btw-betaling tot 31 maart 2021. Btw-aangiftes moeten tijdig worden ingediend. Uitstel regelingen ook geldig voor buitenlandse ondernemingen maar niet voor MOSS btw-betalingen.

Zweden

Verlaging van boetes en interesten met betrekking tot vertraagde btw-betalingen.



dinsdag 24 maart 2020

Belastingaangifte tijdens de coronacrisis; wat kun je doen als particulier of als zzp’er?

hier een gesprek van Radar met Bernard Devilee van de belastngdienst

Zzp'ers kunnen zich bij noodloketten melden voor financiële hulp


De eerste loketten voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) die in de financiële problemen zijn gekomen door de coronacrisis gaan maandag open. In verschillende grote steden kunnen zij al terecht voor hulp, ook al is de regeling nog niet geheel goedgekeurd.

Het kabinet kondigde de afgelopen week een pakket maatregelen aan ter waarde van zeker 250 miljoen euro om de economie te ondersteunen, nu deze hard wordt geraakt door de coronacrisis. Onderdeel van de plannen is ook een versimpelde regeling voor bijstand voor zzp'ers die ineens zonder inkomen zitten.

    Volgens de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) kunnen gemeenten ervoor kiezen om een voorschot te geven. Via een versimpelde toets komen zijn in aanmerking voor bijstand. Daarbij vervalt onder meer de partnerinkomenstoets en de levensvatbaarheidstoets. Aanvragers worden vanaf komende week al volgens de herziene richtlijnen getoetst. Bron Radar 

    Met vragen kan je ook terecht bij jou eigen boekhouder, accountant en natuurlijk bij Kennispunt via administratie@kennispunt.eu

    zondag 23 februari 2020

    EU VAT reforms 2021 for non-EU sellers


    EU VAT reforms 2021

     

    2021: One-stop shop (OSS) single EU VAT return


    From 1 January 2021, member states have agreed to extend the existing mini one-stop shop (MOSS) single EU VAT return for pan-EU B2C sales of e-services to online sales of all goods and services to consumers. Non-EU sellers may also benefit from the OSS single filing. They are required to complete a full VAT registration in a single country of their choice; this is typically where they import goods into the EU. They may then file an OSS return in that country to cover distance sales across the rest of the EU.

    Using the Netherlands as your point of entry into the EU has some advantages like the Reverse-charge mechanism on import: Article 23
    The reverse-charge mechanism on import means that you are not required to pay the VAT on import immediately. The VAT can then be paid when you file your VAT return. In order to do this, you will need an Article 23 permit. As foreign entrepreneur, you are not able to apply for an Article 23 permit yourself. However you can engage a tax representative for this purpose. This representative can apply for a permit for you. 

    If you do use a tax representative, then you will not need to register with us. The tax representative will declare the VAT that you are required to pay on the VAT return for that period. The representative will deduct this VAT as input tax on the same VAT return. Then you will not be required to pay this VAT in advance on import.



    Kennispunt is a VAT and e-commerce specialist based in the Netherlands we can take care of your VAT issues in Europe to make selling in Europe a lot easier for you.  Questions about this article or interested to check what we can do for you contact us through our website: https://www.kennisunt.eu/contact or give us a call at 00316-24866797





    2021: Ending €22 import VAT exemption; new IOSS return


    From 1 January 2021, EU states will withdraw the low-value consignment stock relief. This provides an import VAT exemption for goods at or below €22 originating from outside the EU and being sold to EU consumers. This exemption applies to online purchases by EU shoppers buying goods from the US, China or elsewhere outside of the EU. From 2021, instead of VAT on these shipments of goods from outside the EU being collected at the point of import, it will be charged and collected by the seller at the point-of-sale. Typically, online at the checkout process.




    This will be supported with the launch of a new import VAT declaration scheme for goods at or below €150 (see below). These two measures combined, will mean more efficient and speedy clearance – ‘green lane’ – for low value imported goods through customs. This will help sellers and provide a better experience for EU consumers.

    Import one-stop shop VAT (IOSS) declaration


    For import sales at, or below €150, sellers will have to declare the VAT charged on imported packages in a new VAT declaration, the import one-stop shop (IOSS). Imported goods with a value above this will have to be reported through a regular VAT return if the seller wishes to declare and recover the import VAT which will be collected at customs as is the current process. All imported sales below €150 across the EU may be declared in the single IOSS. The VAT rate applied for each sales transaction should be based on the country of residence of the end consumer. Sellers will also be able to submit a simplified customs declaration on the
    shipments. However, the seller may elect instead to have their postal operator, courier firm or customs agent collect the VAT from the customers and remit the import VAT to customs.

    2021: Marketplace deemed supplier EU VAT reforms


    From 1 January 2021, online marketplaces which ‘facilitate’ the cross-border sales of third-party sellers will become the ‘deemed supplier’ on certain imports and cross-border sales to consumers. This will oblige the marketplace to first purchase the goods from the seller, typically on a zero-rated cross border B2B basis, and then make the sale to the consumer. This second step will oblige the marketplace to charge and report VAT under its own name – it will become the deemed supplier or principal for VAT purposes.
    The marketplace deemed supplier rules only apply on two types of cross-border sales models, and where the marketplace has ‘facilitated’ the sale. The sales models are:
    • for goods below €150, first imported by an EU or non-EU seller, and then distance sold to an EU consumer; and
    • for goods of any value distance sold by a non-EU seller to an EU consumer.

    Kennispunt is a VAT and e-commerce specialist based in the Netherlands we can take care of your VAT issues in Europe to make selling in Europe a lot easier for you.  Questions about this article or interested to check what we can do for you contact us through our website: https://www.kennisunt.eu/contact or give us a call at 00316-24866797


    woensdag 19 februari 2020

    Modernisering van de BTW voor cross-border e-commerce


    Modernisering van de BTW voor cross-border e-commerce


     Vooruit kijkend naar de nieuwe regelgeving vanaf 2021 zodat je, je hierop kan voor bereiden

    Op 1 januari 2021 zullen de 27 lidstaten van de Europese Unie (EU) ingrijpende hervormingen doorvoeren in de Btw-verplichtingen voor B2C-e-handelaren en -markten.

    Eén enkele BTW-aangifte voor e-commerce in de EU?

    Wanneer de hervormingen in werking treden, zullen de bestaande vereenvoudigingen van de "drempels voor verkoop op afstand" worden ingetrokken. Dit zal gepaard gaan met de uitrol van één enkele EU-btw-aangifte voor de intra communautaire levering van goederen op afstand wanneer de lidstaat van de consument en de lidstaat van de leverancier verschillend zijn, One Stop Shop ("OSS").

    Verkopers die goederen vanuit hun eigen land naar klanten in de hele EU verzenden, kunnen ervoor kiezen om OSS te gebruiken om al hun verkopen in de hele EU te melden. Dit is in plaats van de huidige verplichting om in elk land BTW te registreren zodra de verkoper de desbetreffende nationale drempel voor verkoop op afstand heeft overschreden.

    Implicaties: Het is belangrijk op te merken dat er tot 2021 geen actie nodig is. Na 2021 zullen sommige e-commerce verkopers hun buitenlandse BTW-registraties kunnen sluiten. Zij kunnen in plaats daarvan een driemaandelijkse OSS-aangifte voor de belastingdienst van hun eigen land invullen. Verkopers van buiten de EU kunnen ook gebruik maken van OSS. OSS zal een lijst bevatten van de verkopen per EU-land, het gebruikte BTW-percentage en de verschuldigde BTW. Deze BTW moet worden betaald aan het belastingkantoor van het thuisland.

    Opmerking: Verkopers die voorraden aanhouden in magazijnen in andere EU-landen zullen na de hervormingen van 2021 nog steeds buitenlandse BTW moeten blijven registreren. De binnenlandse verkopen de B2B verkopen en de IC leveringen moeten nog steeds worden aangegeven in het land van waaruit wordt verzonden! Dit geldt ook voor verkopers die gebruik maken van het Fulfilment by Amazon (FBA) programma. Er zullen uitzonderingen zijn voor verkopers die gebruik maken van marktplaats-facilitators.

    Heb je vragen over dit artikel neem contact op met Kennispunt via https://www.kennispunt.eu/contact/  of bel met 00316-24866797 of neem contact op via onze Slack: join_slack_kennispunt
     


     

    Het dichten van de maas in de btw-vrijstelling bij invoer - import 'Green Channel'.

    Vanaf januari 2021 wordt de BTW-vrijstelling van 22 euro voor kleine pakketten die in de EU worden ingevoerd voor levering aan de consument, ingetrokken. In plaats daarvan moet de btw op het verkooppunt worden aangerekend voor zendingen die niet meer dan 150 euro bedragen. Deze BTW kan worden aangegeven en betaald via een nieuwe indiening, de 'Import One Stop Shop' (IOSS).
    Dit zorgt voor een efficiëntere fast-track, oftewel 'Green Channel', snelle en eenvoudige inklaring.

    Implicaties: Vanaf 2021 zullen EU-verkopers niet langer worden benadeeld op het gebied van de prijs, aangezien niet-EU-verkopers op alle ingevoerde goederen BTW moeten aanrekenen. Verkopers van buiten de EU zullen zich in slechts één EU-lidstaat voor het IOSS moeten registreren om de BTW op de betrokken invoer van zendingen van minder dan 150 euro aan te geven. Dit staat bekend als de "niet-Unie-regeling". Verkopers van buiten de EU zullen echter ten minste één regelmatige BTW-registratie in één lidstaat van de Unie nodig hebben. Er zijn gevallen waarin een faciliterende marktplaats (zie de regels van de marktplaats die als leverancier wordt beschouwd), of leveringsdienst kan ingrijpen om de btw te melden en te betalen. Als een verkoper ervoor kiest om geen gebruik te maken van het IOSS, zal de klant de bezorger of douaneagent moeten betalen om toegang te krijgen tot zijn goederen.

    Marktplaatsen worden de veronderstelde verkoper en de BTW-ontvanger

    De hervormingen van 2021 zullen ertoe leiden dat marktplaatsen die grensoverschrijdende verkoop aan consumenten via derden vergemakkelijken, in bepaalde gevallen de "veronderstelde verkoper" worden. Dit wordt ook wel de volledige aansprakelijkheidsregeling genoemd. Deze marktplaats BTW-aansprakelijkheid strekt zich uit tot productaansprakelijkheid.
    De EU heeft "faciliteren" gedefinieerd als "elektronische platforms die verkopers en consumenten helpen om samen te komen en een overeenkomst voor de levering van goederen op grensoverschrijdende basis te sluiten". De nieuwe "deemed supplier"-regeling zal van toepassing zijn in twee gevallen waarin de marktplaats een B2C-verkoop vergemakkelijkt: bij invoer van niet meer dan 150 euro en bij grensoverschrijdende of binnenlandse transacties op afstand voor verkopers van buiten de EU, ongeacht de waarde ervan. Er is ruimte voor de markt om van deze regeling af te zien, en de btw-verplichtingen moeten worden overgedragen aan het leveringsbedrijf van de verkoper.

    Implicaties: Na 2021 worden de marktplaatsen verantwoordelijk voor het aanrekenen en innen van BTW op veronderstelde verkooptransacties. De marktplaats neemt echter geen productaansprakelijkheid of wettelijke verplichtingen op zich. Bij invoer van niet meer dan €150 zal de marktplaats in plaats van de invoer BTW in rekening brengen aan de klant bij het verkooppunt en deze BTW aangeven in plaats van aan de verkoper. Zowel EU- als niet-EU-verkopers zullen profiteren van lagere BTW-verplichtingen en kunnen zich in sommige EU-landen wellicht uitschrijven.

    Heb je vragen over dit artikel neem contact op met Kennispunt via https://www.kennispunt.eu/contact/  of bel met 00316-24866797 of neem contact op via onze Slack: join_slack_kennispunt


    vrijdag 20 januari 2017

    Umsatzsteuer | Lieferortbestimmung bei Versendung über Konsignationslager

    Umsatzsteuer | Lieferortbestimmung bei Versendung über Konsignationslager (BFH)

    pictureFür die Lieferortbestimmung nach § 3 Abs. 6 UStG muss der Abnehmer bereits bei Beginn der Versendung feststehen. Eine Versendungslieferung kann dann auch vorliegen, wenn der Liefergegenstand nach dem Beginn der Versendung für kurze Zeit in einem Auslieferungslager gelagert wird (BFH, Urteil vom 20.10.2016 - V R 31/15; veröffentlicht am 18.01.2017).
    Sachverhalt und Verfahrensgang: Die Klägerin lieferte in den Streitjahren 2001 bis 2008 Waren an die Beigeladene. Seit 2003 wurden die Lieferungen über ein im Inland gelegenes Lager ausgeführt, das von L. betrieben wurde. Die Klägerin war Auftraggeberin des L. Die Warenlieferungen erfolgten auf der Grundlage sog. zentraler Lieferverträge. Die konkreten Liefermengen und Lieferdaten ergaben sich erst aus sog. Lieferabrufplänen, die die Beigeladene der Klägerin übersandte. Nach den zentralen Lieferverträgen führte nur der Lieferabruf zu einem Kaufvertrag.
    Das FA nahm an, dass alle über das inländische Lager ausgeführten Lieferungen trotz der Versendung aus Spanien im Inland steuerpflichtig seien. Dieser Auffassung folgte das FG nicht.
    Hierzu führte der BFH weiter aus:
    • Das FG hat zutreffend entschieden, dass sich der Ort der von der Klägerin unstreitig ausgeführten Lieferungen nach § 3 Abs. 6 Satz 1 UStG bestimmt, wenn die Person des Abnehmers bereits bei Beginn der Versendung feststeht.
    • Unter dieser Bedingung kann eine Versendungslieferung auch dann vorliegen, wenn der Liefergegenstand nach dem Beginn der Versendung für kurze Zeit in einem Auslieferungslager gelagert wird.
    • Nach der Rechtsprechung des BFH gilt eine Lieferung auch dann gemäß § 3 Abs. 6 Satz 1 UStG als bei Beginn der Versendung ausgeführt, wenn die Ware von dem mit der Versendung Beauftragten zunächst in ein inländisches Lager gebracht und erst nach Eingang der Zahlung durch eine Freigabeerklärung des Lieferanten an den Erwerber herausgegeben wird.
    • Eine Einlagerung für den beim Beginn der Versendung bereits feststehenden Abnehmer wie im Streitfall nur für kurze Zeit, um den produktionsbedingt beim Abnehmer für die nächsten Tage und Wochen benötigten Warenbedarf zu decken, unterbricht noch nicht die im Streitfall in Spanien begonnenen Versendungen.
    Hinweis:
    Mit dem vorliegenden Urteil wendet sich der BFH gegen Abschn. 1a.2 Abs. 6 Satz 1 UStAE, der von einem innergemeinschaftlichen Verbringen ausgeht.
    Quelle: BFH, Urteil vom 20.10.2016 - V R 31/15; NWB Datenbank (Sc)
    Fundstelle(n):
    [JAAAG-14829]

    woensdag 7 december 2016

    Ondernemer mist fiscale en financiële kennis



    Maar liefst 49% van de mkb-ondernemers geeft toe maar weinig te weten van de fiscale wetgeving zoals de inkomstenbelasting. Ook laten 53% van de zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) en 30% van de mkb-bedrijven zich niet bijstaan op dit gebied door een adviseur. Dit blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel (KvK).


    www.kennispunt.eu

    Ook de BTW blijkt voor veel ondernemers nog geheimen te hebben. Slechts 68% van de mkb-ondernemers geeft aan op de hoogte te zijn van de belangrijkste regelgeving over BTW-heffing, terwijl 84% aangeeft dit wel belangrijk te vinden. Uit het KvK-onderzoek blijkt  dat mkb-ondernemers vooral hulp inschakelen als het gaat om belastingen (zoals inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting), zo’n 72%. Tot slot blijkt dat maar 57% van de ondervraagden geld opzij heeft gezet voor hun pensioen en kijkt slechts 41% of de pensioenvoorziening (tool) wel adequaat is.

    Ook financiële kennis schiet tekort

    Uit het onderzoek (pdf) onder 1.676 ondernemers blijkt verder dat ze vinden dat ze niet genoeg begrijpen van de balans en de winst- en verliesrekeningvan hun eigen bedrijf. Ook blijkt dat zzp’ers en mkb’ers vinden dat ze onvoldoende grip op hun eigen onderneming hebben als het gaat om de langere termijn, omdat ze niet genoeg financieel inzicht hebben. De KvK heeft laten weten hier meer voorlichting over te willen gaan geven.

    bron: 29 november 2016 Door redactie Rendement

    Kennispunt ontzorgt en begeleidt ondernemers bij de fiscale en financiële kant van hun onderneming.Op transparante wijze zodat u zelf ook begrijpt wat er gebeurt en hoe uw onderneming er voor staat. Kijk voor meer informatie op de Kennispunt website of blader eens door de Kennispunt blogs; Financieel fit voor ondernemers en Kennispunt Duitsland

    Heeft u vragen over dit artikel? Neem contact op met Marco van Houttum van Kennispunt contact 
      
    Duitsland Desk Kennispunt 
    Ondernemen in Duitsland 
    Financieel fit voor ondernemers





    Contact


    Deskundige financiële, fiscale en juridische ondersteuning op een persoonlijke en betrokken wijze. Ontdek wat Kennispunt voor u kan doen.


    woensdag 16 november 2016

    Kerst-relatiegeschenken Z&PV De Veene

    Even een keer wat anders. Bent u op zoek naar kerst- relatiegeschenken denk dan eens aan kopen bij een sportvereniging. Door het wegvallen van subsidies en sponsoren is het vaak lastig om rond te komen. Sportverenigingen zijn steeds vaker aangewezen op verkoopacties. Zwem& polo vereniging De Veene heeft diverse lekkere producten voor u geselecteerd.Bestellen kan eenvoudig via de mail naar activiteiten@deveene.nl

    vrijdag 11 november 2016

    Verkopen via Amazon FBA en de btw

    Wie een eigen webshop heeft en daarnaast gebruik maakt van handige oplossingen zoals de Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) solutions doet er verstandig aan de btw verwerking hiervan van te voren goed te regelen. Gaat u ervan uit voor de eerste omzet gebruik te kunnen maken van de regeling afstandsverkopen dan kunt u bedrogen uitkomen.

    tax- calculator 
    Op dit moment zijn er nog geen FBA centers in Nederland. Dat betekend dat u, uw producten eerst moet versturen naar een FBA center in bijvoorbeeld Duitsland. Hier komt de eerste btw horde al om de hoek kijken. U levert goederen aan een magazijn in het buitenland; dit is een intra communautaire levering. Deze ICL doet u aan u zelf! U maakt dus ook een intra communautaire verwerving maar dan wel in Duitsland. Hiervoor dient u een Duits btw nummer te hebben! Vervolgens worden de gekochte producten vervoerd vanuit Duitsland. Dit is een Duitse levering, deze omzet moet u in Duitsland op uw btw aangifte vermelden. Een voordeel van factureren met Duitse btw is er wel, u bent 2% goedkoper dan vanuit Nederland aangezien het hoogste btw percentage in Duitsland 19% is. 

    Meer weten of hulp nodig bij registratie en aangiften van Duitse btw neem contact op met Marco van Houttum Kennispunt contact

    Umsatzsteuer-Compliance mit Amazon FBA

    Aus umsatzsteuerlicher Sicht tätigt ihr mit der Übersendung euer Produkte in das Warenlager eine sogenannte innergemeinschaftliche Verbringung. Ihr verbringt Ware von einem EU-Land (z.B. Niederlande) in ein anderes (z.B. Deutschland). Da in der Europäischen Union (EU) alle Warenströme erfasst und dokumentiert werden müssen, um insbesondere die Hinterziehung von Umsatzsteuern zu verhindern, gibt es zahlreiche Regelungen. Zusätzlich muss der Händler im Land des Warenlagers (z.B. Deutschland) den Eingang der Ware als sogenannten innergemeinschaftlichen Erwerb in seiner deutschen Umsatzsteuer-Voranmeldung erklären. Haben die Finanzämter erst einmal entdeckt, dass die Umsatzsteuer nicht ordnungsgemäß abgeführt wurde, wird oft ein Steuerstrafverfahren eröffnet. Eine strafbefreiende Selbstanzeige ist dann nicht mehr möglich. Auch könnt ihr nicht darauf verweisen, dass ihr das ausländische Umsatzsteuerrecht nicht kennen konntet. Als Unternehmer seid ihr immer verpflichtet, euch vorab über eure steuerlichen Pflichten zu informieren. 

    Heeft u vragen over dit artikel? Neem contact op met Marco van Houttum van Kennispunt contact 
    marcotrans  
    Duitsland Desk Kennispunt 
    Ondernemen in Duitsland 







    Contact

    Deskundige financiële, fiscale en juridische ondersteuning op een persoonlijke en betrokken wijze. Ontdek wat Kennispunt voor u kan doen.


    vrijdag 14 oktober 2016

    Het terugvorderen van SOKA- Bau bijdragen

    13 oktober 2016

    Nederlandse bouwbedrijven kunnen afgedragen vakantiegeld eventueel van Soka-Bau terugvorderen

    Nederlandse bouwbedrijven, die sinds 15 mei 2008 in Duitsland bouwactiviteiten hebben uitgevoerd en op basis van de Duitse CAO inzake de sociaalfondsprocedure in de bouwnijverheid (VTV) verplicht vakantiegeld hebben afgedragen aan het vakantiefonds van de Duitse bouwnijverheid (SOKA-Bau), kunnen deze bijdragen eventueel terugvorderen. Dit is mogelijkerwijs het gevolg van een actuele uitspraak van de hoogste Duitse rechtbank voor arbeidsrecht, het Bundesarbeitsgericht (BAG). In eenpersbericht van het BAG over deze uitspraak van 21 september 2016 (10 ABR 48/15) wijst de rechtbank erop dat de basis voor de verplichte bijdragen is weggevallen. Volgens het BAG zijn de algemeen verbindend verklaringen van de VTV’s uit de jaren 2008, 2010 en 2014 namelijk nietig. Een slag om de arm moeten we houden. Nog staat de schriftelijke motivering van de rechtbank niet ter beschikking en trekken we deze conclusie voorlopig op basis van het persbericht van de BAG.

    Nederlandse bouwbedrijven moeten verplicht deelnemen aan de Duitse vakantieregeling

    Nederlandse bouwbedrijven die overwegend bouwwerkzaamheden verrichten en hun werknemers voor het uitvoeren van bouwactiviteiten naar Duitsland uitzenden, moeten in principe deelnemen aan het vakantiefonds van de Duitse bouwnijverheid. Dit betekent concreet dat ze gegevens moeten verstrekken aan SOKA-Bau en vakantiegeld conform de VTV moeten afdragen. Op dit moment ligt de verplichte afdracht van vakantiegeld bij 14,5%. Bovendien moeten de betreffende bedrijven hun werknemers aanmelden bij de Duitse douane en het minimumloon conform de Duitse Algemene Collectieve Arbeidsovereenkomst voor de Bouwnijverheid (BRTV) betalen.
    De wettelijke basis dat de BRTV en de VTV op buitenlandse bedrijven van toepassing zijn vindt men in het Arbeitnehmer-Entsendegesetz alsmede in het Tarifvertragsgesetz. Echter vereist het Tarifvertragsgesetz wel dat de betreffende CAO voor algemeen verbindend is verklaard.

    Rechtbank verklaart de algemeen verbindend verklaring nietig

    De Duitse Minister voor Economische Zaken en Werkgelegenheid kan verklaren dat de VTV algemeen verbindend is. Dan is de VTV in beginsel van toepassing op alle dienstverbanden, onafhankelijk daarvan, of de werkgever of werknemer deel van de collectieve onderhandelingspartijen uitmaken. Het BAG heeft in de bovengenoemde uitspraak de algemeen verbindend verklaringen van de VTV van 15 mei 2008, 25 juni 2010 en van 17 maart 2014 nietig verklaard. Volgens het BAG is niet voldaan aan de vereisten voor een algemeen verbindend verklaring. Gezien de nietigheid van de algemene verbindend verklaring zijn werkgevers volgens de BAG niet verplicht krachtens de bovengenoemde algemeen verbindend verklaring vakantiegeld af te dragen aan SOKA-Bau.
    Deze uitspraak heeft geen invloed op de verplichting tot afdracht van vakantiegeldbijdragen aan SOKA-Bau op grond van een rechtskrachtige algemene verbindend verklaring op een vroeger of op een later tijdstip. Op dit moment bestaat er een verplichte afdracht van vakantiegeld (voor bedrijven die niet aan de CAO zijn gebonden) krachtens de algemene verbindend verklaring van de VTV van 4 mei 2016. Over de rechtsgeldigheid van deze algemeen bindend verklaring heeft de BAG geen uitspraak gedaan.

    Het terugvorderen van SOKA-bijdragen

    De uitspraak van het BAG zou belangrijke gevolgen kunnen hebben voor (buitenlandse) bedrijven die sinds 15 mei 2008 in Duitsland bouwactiviteiten hebben uitgevoerd.
    Voor Nederlandse bouwbedrijven die in het tijdsbestek van de nietige algemeen verbindend verklaringen werknemers naar Duitsland hebben uitgezonden en verplichte bijdragen aan SOKA-Bau hebben afgedragen, kan een terugvordering van de bijdragen zeer interessant zijn. Ten minste, voor zover deze bedrijven niet van de vakantievergoeding van SOKA  hebben geprofiteerd. Want anders zouden de verkregen vakantievergoedingen worden verrekend met de betaalde bijdragen, zodat alleen het verschil over zou blijven.

    Hoogte van de bijdragen en verjaring toetsen

    In het licht van de uitspraak van het BAG adviseren wij Nederlandse bouwbedrijven om allereerst de hoogte van de concrete bijdragen die zij aan SOKA-Bau hebben afgedragen in kaart te brengen. Voor het geval dat er bijdragen teruggevorderd kunnen worden, is het raadzaam te bekijken of er voor het einde van 2016 maatregelen genomen moeten worden teneinde een eventuele verjaring te stuiten.
    Zodra de schriftelijke motivering van de uitspraak van het BAG ter beschikking staat kan aan de hand van een nauwkeurige analyse van het overzicht van alle bijdragen aan SOKA-Bau worden beslist of het terugvorderen van de bijdragen zinvol is.

    Heeft u vragen over uw bijdragen aan SOKA-Bau? neem contact op met Kennispunt! Wij helpen u graag verder.


    Blog auteur: http://ondernemingsrecht-duitsland.nl/terugvorderen-vakantiegeld-soka-bau/


    Andreas Lutze is Duits advocaat en eigenaar van het kantoor Lutze Rechtsanwälte in Kleve.
    Heeft u vragen over dit artikel? Neem contact op met Marco van Houttum van Kennispunt contact


    Marco van Houttum
    Duitsland Desk Kennispunt
    Ondernemen in Duitsland
    Internationaal HRM





    Deskundige financiële, fiscale en juridische ondersteuning op een persoonlijke en betrokken wijze. Ontdek wat Kennispunt voor u kan doen.

    vrijdag 7 oktober 2016

    Bouwwerkzaamheden uitvoeren in Duitsland


    U heeft een aannemersbedrijf, u heeft een metaalbedrijf, u heeft een bedrijf in de afbouw, en vraagt zich af wat er komt kijken bij het aannemen van een Duitse opdracht.


    Bent u zich bewust van hetgeen u ondertekend? De rechten en plichten die u heeft, denk ook aan aansprakelijkheid na beëindiging van de bouwopdracht. Het bouwcontract regelt de wettelijke verhoudingen tussen opdrachtgever en aannemer. In Duitsland spreekt men van een Werkvertrag. Wettelijk zijn een aantal zaken geregeld zoals aansprakelijkheid voor gebreken, oplevering van het werk, verjaring etc. Om risico’s vooraf goed te kunnen inschatten doet u er goed aan vooraf informatie in te winnen of de contracten voor te leggen aan een deskundige.

    Houd rekening met het Duitse bouwrecht wat naast landelijk ook deels per deelstaat wordt geregeld. Levert u bouwproducten of prefab bouwdelen zorg dan dat uw contracten en Algemene Voorwaarden in orde zijn. Graag zijn wij u hierbij behulpzaam. Een goede voorbereiding van het uitvoeren van opdrachten in Duitsland is zowel juridisch als fiscaal beslist geen overbodige luxe.

    Waar dient u nog meer rekening mee te houden voordat u in Duitsland begint. Voor bouw- en bouw gerelateerde opdrachten dient u zich in te schrijven bij de Handwerkskammer. Dit proces neemt enkele weken in beslag begin dan ook tijdig met de registraties of laat dit doen door een expert.
    Dan kent Duitsland nog een bouwbelasting. Dit houdt kortweg in, indien u niet beschikt over een vrijstellingsverklaring dat uw opdrachtgever verplicht is 15% van de aanneemsom af te dragen aan de Duitse belastingdienst.

    Stuurt u uw personeel op pad om de opdracht uit te voeren dan is bovenstaande slechts het topje van de juridische ijsberg. U krijgt dan te maken met de implicaties van het Arbeitnehmer-Entsendegesetz  en de regelingen van het in- en uitlenen van werknemers (Arbeitnehmerüberlassungsgesetz) Graag zijn wij u behulpzaam bij het verzorgen van registraties en papierwerk bij de uitvoering van deze regelingen.

    Tenslotte willen wij u niet onthouden van het feit dat tijdens de aanwezigheid in Duitsland uw werknemers moeten zijn voorzien van een A1/ E101 verklaring en dat u voor hen 14,50% vakantiegeld (stand 2016) dient af te dragen bij de Soka-Bau. Hoe dit werkt komen wij u graag in een gesprek uitleggen.


    U begrijpt dat bovenstaande werkzaamheden niet binnen enkele dagen zijn afgerond dus heeft u plannen om in Duitsland opdrachten te gaan uitvoeren neem tijdig contact op met Kennispunt.

    Heeft u vragen over dit artikel? Neem contact op met Marco van Houttum van Kennispunt contact


    Marco van Houttum
    Duitsland Desk Kennispunt
    Ondernemen in Duitsland
    Internationaal HRM





    Deskundige financiële, fiscale en juridische ondersteuning op een persoonlijke en betrokken wijze. Ontdek wat Kennispunt voor u kan doen.

    Contactformulier

    Naam

    E-mail *

    Bericht *