woensdag 22 juni 2016

Online in Duitsland: zeven valkuilen

Plannen om met uw website actief de Duitse markt te benaderen? Lees dan onderstaande tips en voorkom belangrijke e-commerce valkuilen.

Gewoon beginnen en zien waar het schip strandt
  1. Deze houding is geen succesfactor in Duitsland. Als u in Duitsland succesvol wilt zijn, maak dan een plan. Verdiep u in de Duitse wetgeving en de juridische kaders rondom privacy en tijdslimieten voor data opslag. Onderschat niet het belang van het kunnen schrijven en spreken van Duitse taal. Soms is het verstandig om de Duitse markt samen met een Duits(talige) partner te bewerken.
  2. De look en feel van de Nederlandse website aanhouden

    Een Duitse klant die uw website bezoekt, houdt van een vertrouwde Duitse uitstraling. Adverteren met “Het beste, en de goedkoopste” etc. wekt bij Duitsers geen vertrouwen. Zorg daarom voor een Duits telefoonnummer, adres en bankrekeningnummer en laat uw site professioneel vertalen.
  3. De Nederlandse zoektermen ook in Duitsland gebruiken

    Duitsers gebruiken andere zoektermen dan Nederlanders. Waar Nederlanders vooral op prijs vergelijken, zoekt een Duitse klant vooral op kwaliteit en referenties. Pas uw trefwoorden hierop aan en denk ook na over de beleving en betekenis van woorden.
  4. Direct actief op de gehele Duitstalige online markt

    Realiseer u dat er niet alleen Duits wordt gesproken in Duitsland, maar ook in Oostenrijk, grote delen van Zwitserland, Zuid-Tirol en het Zuiden van Denemarken. U kunt dus aanvragen verwachten uit een groter gebied dan waar u logistiek, fiscaal en/of juridisch op bent ingericht. Zoekmachines zoals Google bieden de mogelijkheid om uw regio online te beperken, zodat u gefaseerd kunt uitbreiden.
  5. LinkedIn actief inzetten voor uitbreiding van het Duitse netwerk

    Niet LinkedIn, maar XING is het digitale platform voor zakelijke gebruikers. Naast gratis registratie biedt XING diverse betaalde lidmaatschappen. Net als bij LinkedIn biedt XING o.a. advertentie mogelijkheden, groepen en mogelijkheden voor bedrijven. Sommige groepen zijn ook offline actief. Een mooie ingang om ook face to face netwerken in Duitsland op te bouwen. Offline aanwezig zijn in Duitsland is trouwens een must: bezoek beurzen zodat uw klanten u leren kennen.
  6. Geen extra maatregelen voor privacy en data-opslag

    De wetgeving in Duitsland is op het gebied van privacy, colofon ('impressum'), copywriting en dataopslag veel strenger dan Nederland. Gespecialiseerde bureaus zoeken actief naar overtredingen en spannen procedures aan. Verdiep u dus goed in de juridische kaders voor e-commerce in Duitsland. Uitgebreide informatie vindt u in de brochure „Rechtssichere Internetseiten & Online Shops, rechtliche Fallstricke beim Unternehmensauftritt im Internet und in sozialen Netzwerken“. Handig zijn ook de nieuwe regels voor online-handelaren.
  7. Aan de slag zonder online keurmerk

    Keurmerken ('Gütesiegel') zijn voor Duitse consumenten een belangrijk bewijs van de betrouwbaarheid van een website of webshop. Bekijk de websites van Duitse bedrijven hoe zij dit aanpakken.
bron: http://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationale-handel/buurlanden/online-in-duitsland-zeven-valkuilen/

Maar weten over ondernemen in Duitsland neem contact op met Kennispunt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *