woensdag 18 september 2013

Ondernemen binnen de EU en de BTW deel 2 zaken doen buiten de EU



Ondernemen binnen de EU en de BTW deel 2
In dit blogartikel aandacht voor zaken doen buiten de EU

Uw onderneming is gevestigd in Nederland en u levert aan een onderneming in of buiten de EU hoe zit het dan met de BTW. Met dit blog wil ik u op weg helpen bij alle mogelijke vragen die er kunnen ontstaan bij het internationaliseren van uw onderneming om er voor te zorgen dat u compliant en in control bent en blijft voor de BTW.

Hoofdregel lever je aan particulieren dan breng je de BTW van het land waar de klant is gevestigd in rekening. Verricht je leveringen aan ondernemers dan berekend deze zelf de BTW en betaalt hij dit in zijn eigen land. Let op want er zijn uitzonderingen!
                                                    
Import en export vanuit niet EU landen
Doet u zaken buiten de EU dan moet u rekening houden met de volgende regels;
Bij export van goederen brengt u 0% BTW in rekening. U moet wel de export kunnen aantonen met bescheiden.
Levert u een dienst aan een ondernemer buiten de EU dan is deze dienst vaak niet belast in Nederland. U stuurt dan een factuur zonder BTW, u hoeft deze dienst ook niet aan te geven in uw aangifte.
Controleer altijd van te voren of u met een ondernemer te maken heeft!

Bij import van goederen moet u deze aangeven bij de Douane. Over de douanewaarde betaalt u dan BTW. De douanewaarde wordt berekend uit de transactiewaarde vermeerderd met de kosten van onder andere vervoer, verzekering en verpakking plus overige belastingen en heffingen. Indien de factuur is opgemaakt in een andere valuta dan de Euro moet deze voor de aangifte omrekenen, hiervoor dient u de verkoopkoers op het moment van de aangifte te gebruiken.
Neemt u een dienst af van een ondernemer buiten de EU dan krijgt u over het algemeen een factuur zonder BTW. De BTW wordt naar u verlegt! U moet de BTW zelf berekenen en aangeven, omdat u deze BTW ook als voorheffing weer af kunt trekken betaalt u per saldo niets.

Belangrijk bij het zaken doen buiten de EU is uw administratie. Bewijsstukken die u in uw administratie moet bewaren zijn onder andere: Vrachtbrief, betalingsbewijzen, Enig document, factuur van de Douane. Om aan te kunnen tonen dat goederen Nederland hebben verlaten is het belangrijk om de volgende documenten bij uw administratie te bewaren: Douanedocumenten, kopie vrachtbrief, invoerbewijs, transportverzekering etc.

Let op de BTW regelgeving kent veel uitzonderingen indien u niet helemaal zeker bent van uw zaak of de transactie wijkt af van de hoofdregel raadpleeg dan een expert!

Bent u een ondernemer uit een niet EU land en verkoopt u goederen aan een Nederlandse ondernemer dan krijgt u niets met de BTW te maken omdat u deze verlegt naar uw klant.
Importeert u eerst deze goederen zelf dan dient u wel BTW te betalen over de import, u kunt deze later weer terug vragen. Maakt u gebruik van een fiscaal vertegenwoordiger dan kunt u via hem gebruik maken van de verleggingsregeling. Laat u van te voren goed adviseren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *