dinsdag 4 juni 2013

Stappenplan starten op de Duitse markt, deel 1



Stappenplan starten op de Duitse markt, deel 1

U zit in een lastige positie, de concurrentie is u een stap voor/ u bevind zich in een nichemarkt die u grotendeels bezit/ uw omzetgroei neemt om andere redenen af. Wat zijn de alternatieven vraagt u zich af!

                                                                                            
Kennispunt hulp bij ondernemen in Duitsland, Kennispunt uw exportconsultant, Kennispunt uw exportadviseur


Een van de alternatieven is een nieuwe markt te betreden! Hebt u er al eens aan gedacht om de Duitse markt te betreden?
In de twee voorgaande blogs heb ik geschreven over hoe u te profileren op de Duitse markt.
Het profileren op de Duitse markt is al een stap in de richting van het betreden van deze markt. Denk er wel om; ga goed voorbereid van start, alleen zo kan het betreden van een nieuwe markt succesvol zijn! Het is daarbij van belang om niet te snel van start te gaan. Bovendien is de Duitse markt te groot om deze direct volledig te bedienen. Klein beginnen, goede relaties opbouwen en aan de hand van referenties verder uitbreiden is de meest effectieve benadering van de Duitse markt.

Allereerst begint u met nadenken over uw gemiddelde klant. U moet weten hoe die denkt, hoe zijn bedrijf is georganiseerd. Een Duits bedrijf is heel anders georganiseerd dan een bedrijf in Nederland.
Het tweede deel van uw onderzoek richt zich op de branches. Welke branche zit uw gemiddelde klant in? Kijk wat die bedrijven nodig hebben en hoe u meerwaarde kunt bieden. Wat zijn uw USP’s!
Het derde deel van het onderzoek is het identificeren van de klant en ga daar dan met een heel scherp plan op af. Met andere woorden: gewoon op een beurs staan werkt niet. Er komt veel voorwerk bij kijken.

Stappenplan
 

Entree strategieën:
Rechtstreekse export naar Duitsland is een van de eenvoudigste manieren om een markt te betreden. Dit kan onder andere door: In zee te gaan met een zelfstandige handelsvertegenwoordiger. Dit is de eenvoudigste manier om in Duitsland actief te worden. Een andere mogelijkheid is het in dienst nemen van een eigen buitendienstmedewerker. Ook hiervoor is geen Duitse vestiging noodzakelijk. Dan is er de mogelijkheid van een onzelfstandig filiaal met een adres in Duitsland of een zelfstandig Duits filiaal, dat in het Duitse handelsregister is geregistreerd en een verregaande mate van zelfstandigheid kent. Pas daarna komt de GmbH of UG, waarbij ook de aansprakelijkheid bij de Duitse vennootschap komt te liggen. De ‘Unternehmergesellschaft’ (UG) is een variant van de GmbH waarvoor geen kapitaal benodigd is. Het minimumkapitaal bedraagt slechts één euro. 

Export beleidsplan:
U heeft gekozen voor een entree strategie en kunt nu beginnen met het schrijven van een export beleidsplan/ internationaal ondernemingsplan. Dit moet vooral geen statisch boekwerk worden maar vooral een handige checklist hoe u de Duitse markt wilt bewerken.
Hierover en over de volgende stappen meer in de volgende delen.

Heeft u vragen of opmerkingen, bent u geïnteresseerd in een vrijblijvend kennismakingsgesprek neem dan contact met mij op: 0624866797 of mail mij via de volgende link: neem contact op met mij!

Meer informatie is ook te vinden op de website: Kennispunt


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *