Stappenplan
starten op de Duitse markt, deel 1
U zit in een lastige positie, de
concurrentie is u een stap voor/ u bevind zich in een nichemarkt die u
grotendeels bezit/ uw omzetgroei neemt om andere redenen af. Wat zijn de
alternatieven vraagt u zich af!
Een van de alternatieven is een
nieuwe markt te betreden! Hebt u er al eens aan gedacht om de Duitse markt te
betreden?
In de twee voorgaande blogs heb
ik geschreven over hoe u te profileren op de Duitse markt.
Het profileren op de Duitse markt
is al een stap in de richting van het betreden van deze markt. Denk er wel om;
ga goed voorbereid van start, alleen zo kan het betreden van een nieuwe markt
succesvol zijn! Het is daarbij van belang om niet te snel van start te gaan.
Bovendien is de Duitse markt te groot om deze direct volledig te bedienen. Klein
beginnen, goede relaties opbouwen en aan de hand van referenties verder
uitbreiden is de meest effectieve benadering van de Duitse markt.
Allereerst begint
u met nadenken over uw gemiddelde klant. U moet weten hoe die denkt, hoe zijn
bedrijf is georganiseerd. Een Duits bedrijf is heel anders georganiseerd dan
een bedrijf in Nederland.
Het tweede
deel van uw onderzoek richt zich op de branches. Welke branche zit uw
gemiddelde klant in? Kijk wat die bedrijven nodig hebben en hoe u meerwaarde
kunt bieden. Wat zijn uw USP’s!
Het derde
deel van het onderzoek is het identificeren van de klant en ga daar dan met een
heel scherp plan op af. Met andere woorden: gewoon op een beurs staan werkt
niet. Er komt veel voorwerk bij kijken.
Stappenplan
Entree strategieën:
Rechtstreekse
export naar Duitsland is een van de eenvoudigste manieren om een markt te
betreden. Dit kan onder andere door: In zee te gaan met een zelfstandige
handelsvertegenwoordiger. Dit is de eenvoudigste manier om in Duitsland actief
te worden. Een andere mogelijkheid is het in dienst nemen van een eigen
buitendienstmedewerker. Ook hiervoor is geen Duitse vestiging noodzakelijk. Dan
is er de mogelijkheid van een onzelfstandig filiaal met een adres in Duitsland
of een zelfstandig Duits filiaal, dat in het Duitse handelsregister is
geregistreerd en een verregaande mate van zelfstandigheid kent. Pas daarna komt
de GmbH of UG, waarbij ook de aansprakelijkheid bij de Duitse vennootschap komt
te liggen. De ‘Unternehmergesellschaft’ (UG) is een variant van de GmbH
waarvoor geen kapitaal benodigd is. Het minimumkapitaal bedraagt slechts één
euro.
Export beleidsplan:
U heeft
gekozen voor een entree strategie en kunt nu beginnen met het schrijven van een
export beleidsplan/ internationaal ondernemingsplan. Dit moet vooral geen
statisch boekwerk worden maar vooral een handige checklist hoe u de Duitse
markt wilt bewerken.
Hierover en
over de volgende stappen meer in de volgende delen.
Heeft u
vragen of opmerkingen, bent u geïnteresseerd in een vrijblijvend
kennismakingsgesprek neem dan contact met mij op: 0624866797 of mail mij via de volgende link: neem contact op met mij!
Meer
informatie is ook te vinden op de website: Kennispunt
Geen opmerkingen:
Een reactie posten