Stappenplan starten op de Duitse
markt, deel 2
U zit in een lastige positie, de
concurrentie is u een stap voor/ u bevind zich in een nichemarkt die u
grotendeels bezit/ uw omzetgroei neemt om andere redenen af. Wat zijn de
alternatieven vraagt u zich af!
Een van de alternatieven is een
nieuwe markt te betreden! Hebt u er al eens aan gedacht om de Duitse markt te
betreden? In de voorgaande blog ben ik begonnen met een stappenplan. Hierin heb
ik de eerste stap kort beschreven: de keuze van een entree strategie. Denk er wel om, ga goed voorbereid van start,
alleen zo kan het betreden van een nieuwe markt succesvol zijn!
Samenvatting
deel 1 de entreestrategie
De keuze voor een entreestrategie is een
fundamentele keuze die van invloed is op de kans op succes in een buitenlandse
markt. Het is een keuze die u in de beginfase van export maakt. Hoe wilt u op
de markt aanwezig zijn, hoe intensief wilt u de markt bewerken, welke mate van
controle wilt u hebben over de marketingactiviteiten, etc. Ruwweg zijn er drie
soorten entreestrategieën: direct, indirect en duaal.
Vandaag deel
2 het export beleidsplan.
Een exportplan ontwikkelen is een activiteit
die prioriteit verdient, simpelweg omdat het u voordeel oplevert. Met een
exportplan bedoel ik dan niet een dik boekwerk met algemene informatie, waarvan
u driekwart niet gebruikt, maar veel meer een handzaam overzicht met voor uw
bedrijf relevante informatie en te ondernemen acties.
Een exportplan geeft focus. In
andere woorden: ‘doelen zetten, is doelen halen'. Als u weet waar u naar toe
wilt, dan geeft dat richting aan de stappen die daarvoor moeten worden
ondernomen. Focus levert meer samenhang in de activiteiten op en daarmee ook
meer kans op succes.
Een exportplan geeft structuur. Structuur
geeft houvast en maakt export minder afhankelijk van ad hoc orders en
toevalstreffers.
Een export plan beperkt risico´s. Ondernemen
is risico nemen, maar door u goed voor te bereiden, zijn die risico´s zijn
grotendeels goed beheersbaar.
Een exportplan is concreet. Als u weet
wat u wilt bereiken en u zich grondig verdiept heeft in de buitenlandse
afzetmarkt, kunt u die voorbereiding omzetten in te ondernemen acties:
concreet, uitvoerbaar, meetbaar en evalueerbaar.
Tip 1. Stel u doelstellingen vast: wat wilt u
bereiken en op welke termijn.
Tip 2. Maak er tijd voor vrij of schakel
externe ondersteuning in.
Exportbeleidsplan
Waarom wilt u exporteren
- Continuïteit zeker stellen
- Kansen voor uw producten
- Risico spreiding
- Betere concurrentie positie
- Nieuwe stimulans voor bedrijf
Wat is uw doel
- Is het bedrijf klaar voor export
- Is het product geschikt voor export
- Is er voldoende (productie) capaciteit
- Kan er voldoende tijd worden besteed aan export, door o.a. het management
- Hoeveel investeringen zijn nodig
- Zijn er voldoende financiële middelen
- Is er voldoende kennis in huis of moet dit extern worden ingehuurd
- Staat iedereen er achter
- Past export in de bedrijfsstrategie
- Is de interne organisatie berekend op export
Welke markt
-
Afnemers
o
Wie
o
Waar
o
Hoe groot is die groep
o
Hoe groot is de totale vraag
o
Vraag ontwikkelingen in de toekomst
-
Distributie
o
Waar aanbieden
o
Distributie kanalen (direct-indirect)
-
Concurrentie
o
Wie
o
Hoe zien hun producten eruit
o
Welke distributiekanalen,
prijsstrategieën en marketingactiviteiten gebruiken zij
o
Wat is het prijsniveau
Welk product of welke productgroep
Hoe gaat u de markt bewerken, Marketingplan
-
Product
o
Stem product af op lokale behoeften
(smaak, uiterlijk, verpakking)
o
Houdt rekening met wettelijke
bepalingen, garantie en service
-
Prijs
o
Stel een verkoopprijs vast. Denk om
het lokale prijsniveau
-
Plaats
o
Richt de distributie zo in dat de
juiste hoeveelheid op tijd beschikbaar is
-
Promotie
o
Wat zijn lokaal gebruikelijke
marketing activiteiten
-
Personeel
o
Is uw personeel er klaar voor
o
En uw systemen
Is uw plan commercieel haalbaar
- Doelstellingen; kwalitatief en kwantitatief meetbaar gemaakt
- Prognoses; begroting voor de komende twee jaar
- Kunnen de aanloopkosten worden gedekt
- Moeten er grote aanpassingen aan product en/ of organisatie worden doorgevoerd
- Kunt u de juiste schakels vinden
- Subsidie mogelijkheden
- Enterprise Europe
- PIB
- Anders..
Hoe vindt u zakenpartners
-
Zelf contacten leggen- eigen
vertegenwoordiger of kantoor
-
Inhuren lokale expertise-
handelsagent, handelshuis, importeur, andere constructies
-
Ga op zakenreis
-
Presenteren op beurzen
-
Check online
Kennispunt is een organisatie die u met het schrijven van
een exportbeleidsplan van dienst kan zijn. Samen met u als ondernemer of met
het managementteam kan Kennispunt uw tijdelijke externe exportmanager zijn.
Kennispunt voor exportconsultancy, alle ins- en outs van exporteren!
Groeien zonder grenzen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten