donderdag 27 november 2014

De 3P's van de alliantievorming

Inleidend schrijven bij het boek Strategische Allianties in de internationale onderneming geschreven door Marco van Houttum.
bestel het boek strategische allianties in de internationale onderneming via administratie@kennispunt.eu

Alliantievorming is van toenemend belang; echt nieuwe producten komen tegenwoordig vaak tot stand door een partnerschap, alleen al door het complementaire kennisniveau van de alliantie. Door het samenvoegen van kennis ontstaat een groot potentieel voor innovaties dat is een van de basisdoelen van een strategische alliantie.
Waar gaat het om in het boek  Strategische Allianties in de internationale onderneming? Kortweg om de drie “P’s”: het ondernemingsPlan alsmede het alliantiePlan, de contractuele Procedures en de keuze en samenwerking van de Partners.
Plan
De start van elke alliantie is het eigen ondernemingsplan en het eigen alliantie plan. Als organisatie moet je eerst weten waar je staat en waar je naar toe wilt. Vervolgens schrijf je een plan op welke wijze je wilt gaan samenwerken, wat je als organisatie verwacht van jou toekomstige partner. Strategische allianties zijn vrijwillige samenwerkingsovereenkomsten tussen bedrijven gericht op duurzaam concurrentievoordeel voor de partners. Dit voordeel wordt verkregen door het samenvoegen van diverse bronnen, onder andere kennis.
Procedures
De tweede P van alliantievorming zijn de procedures. Allereerst de correcte uitvoering van de plannen en vervolgens de vorm waarin de alliantie wordt gegoten. Allianties kennen vaak een open einde en zijn derhalve juridisch niet volledig dicht te spijkeren. De keuze voor een contractvorm moet passen bij de strategie. Zorg ook voor procedures voor regelmatig overleg en controle van de resultaten.
Partners
De functie die de alliantie moet gaan vervullen bepaald mede de partnerkeuze. Daarnaast is een zo goed mogelijke doel- en strategie overeenstemming van groot belang. Persoonlijk vertrouwen is een wezenlijke basis in de samenwerkingsbereidheid. Vertrouwen in een partner drukt zich vooral uit in de verwachting van eerlijkheid en samenwerkingsinteresse. Daarnaast groeit het vertrouwen met het toenemen van de duur van de interactie tussen partijen.
Het op een weloverwogen wijze aangaan, opbouwen en afbouwen van allianties kan een bedrijf helpen zich sneller in een bepaalde richting te ontwikkelen dan organisch mogelijk is.
De drie alliantie P’s zijn de basis voor de alliantie. Tot slot is het van belang om te leren van de allianties die je aangaat. Eerst over je partner, dan van je partner en tenslotte over het proces om de alliantie te besturen. Uit onderzoek blijkt dat elke volgende alliantie die je afsluit een grotere kans heeft om succesvol te zijn.
Meer lezen over allianties bestel het boek “Strategische allianties in de internationale onderneming.”
Lees ook meer over het boek op de website


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *