Inleidend schrijven bij het boek Strategische Allianties in
de internationale onderneming geschreven door Marco van Houttum.
Alliantievorming is van toenemend belang; echt nieuwe
producten komen tegenwoordig vaak tot stand door een partnerschap, alleen al
door het complementaire kennisniveau van de alliantie. Door het samenvoegen van
kennis ontstaat een groot potentieel voor innovaties dat is een van de
basisdoelen van een strategische alliantie.
Waar gaat het om in het boek Strategische Allianties in de internationale
onderneming? Kortweg om de drie “P’s”: het ondernemingsPlan alsmede het
alliantiePlan, de contractuele Procedures en de keuze en
samenwerking van de Partners.
Plan
De start van elke alliantie is het eigen ondernemingsplan en
het eigen alliantie plan. Als organisatie moet je eerst weten waar je staat en
waar je naar toe wilt. Vervolgens schrijf je een plan op welke wijze je wilt
gaan samenwerken, wat je als organisatie verwacht van jou toekomstige partner.
Strategische allianties zijn vrijwillige samenwerkingsovereenkomsten tussen
bedrijven gericht op duurzaam concurrentievoordeel voor de partners. Dit
voordeel wordt verkregen door het samenvoegen van diverse bronnen, onder andere
kennis.
Procedures
De tweede P van alliantievorming zijn de procedures.
Allereerst de correcte uitvoering van de plannen en vervolgens de vorm waarin
de alliantie wordt gegoten. Allianties kennen vaak een open einde en zijn
derhalve juridisch niet volledig dicht te spijkeren. De keuze voor een
contractvorm moet passen bij de strategie. Zorg ook voor procedures voor
regelmatig overleg en controle van de resultaten.
Partners
De functie die de alliantie moet gaan vervullen bepaald mede
de partnerkeuze. Daarnaast is een zo goed mogelijke doel- en strategie
overeenstemming van groot belang. Persoonlijk vertrouwen is een wezenlijke
basis in de samenwerkingsbereidheid. Vertrouwen in een partner drukt zich
vooral uit in de verwachting van eerlijkheid en samenwerkingsinteresse.
Daarnaast groeit het vertrouwen met het toenemen van de duur van de interactie
tussen partijen.
Het op een weloverwogen wijze aangaan, opbouwen en afbouwen
van allianties kan een bedrijf helpen zich sneller in een bepaalde richting te
ontwikkelen dan organisch mogelijk is.
De drie alliantie P’s zijn de basis voor de alliantie. Tot
slot is het van belang om te leren van de allianties die je aangaat. Eerst over
je partner, dan van je partner en tenslotte over het proces om de alliantie te
besturen. Uit onderzoek blijkt dat elke volgende alliantie die je afsluit een
grotere kans heeft om succesvol te zijn.
Meer lezen over allianties bestel het boek “Strategische
allianties in de internationale onderneming.”
Lees ook meer over het boek op de website
Geen opmerkingen:
Een reactie posten