woensdag 22 mei 2013

Profileren op de Duitse markt




 


U wilt uw product op de Duitse markt gaan introduceren; Hoe begint u daarmee vraagt u zich waarschijnlijk af. Hieronder een aantal tips.

Hoe kan het dat u wel succesvol bent in Nederland en dat het niet wil lukken op de Duitse markt?
Ten eerste denkt en handelt een Duitse ondernemer anders dan u gewend bent. In het algemeen gaat een Duitser voor de relatie en kiest er niet voor om met u een deal te sluiten enkel en alleen omdat u een lagere prijs hanteert. Het blijkt dat minimaal vijf tot zeven contact momenten noodzakelijk zijn voordat de potentiële klant over gaat tot een koopbeslissing. U zult dus moeten werken aan een relatie met uw potentiële klanten. Hoe? Dat vertel ik u hieronder.

Zorg dat u zichtbaar bent. Dit kan beginnen met een account op Xing waarbij u net als op LinkedIn een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina aanmaakt. Xing is de variant van LinkedIn in Duitssprekende gebieden. Net als LinkedIn zijn hier veel groepen waar u lid van kunt worden.
Zorg dat u bekent- en vertrouwd wordt als expert. Dit kan door regelmatig een bericht te posten in een van de vele groepen op Xing. Reageer daarnaast ook regelmatig op postings van anderen met een inhoudelijk sterk antwoord waaruit uw expertise blijkt.
Kom/ blijf in beeld. Volg potentiële klanten zodat u in beeld komt en blijft.
Zoek naar mensen die een vraag hebben op uw vakgebied dit zijn uw potentiële klanten!


Online aanwezigheid is één ding ook offline moet u zich, zichtbaar maken.
Bezoek beurzen en seminars waar u potentiële klanten kunt ontmoeten zodat u inzicht krijgt in hun vragen en gedrag. Neem daarna deel aan beurzen zodat uw zichtbaarheid wordt vergroot. Schrijf eens een artikel voor een vakblad. Ga op zoek naar de problemen die uw potentiële klant kan hebben en zorg dat u deze op kunt lossen.

Al uw acties moeten er op gericht zijn uw vakkundigheid aan te tonen dat is wat Duitsers zoeken in een nieuwe relatie; U moet beter zijn dan hun huidige leverancier! Meer vakkennis, een beter- betrouwbaarder product. Dat is de sleutel om bij uw potentiële Duitse klant binnen te komen.

Vanzelfsprekend richt u naast deze activiteiten een Duitstalige website in, liefst met een .de domein. Op deze website kunt u gedetailleerd uw producten laten zien, uw kennis delen door middel van een blog en/of ondersteund met You Tube filmpjes.
Ook heeft u natuurlijk al uw relevante marketing materiaal in het Duits ter beschikking. U kunt gevonden worden via uw online activiteiten, zorg dan ook voor een Duits telefoonnummer dat eenvoudig is doorgeschakeld naar uw telefooncentrale en beantwoord binnenkomende vragen in het Duits. Persoonlijk contact biedt vertrouwen.

Naast de in eerste instantie wat onpersoonlijke benadering van uw online activiteiten kunt u ook direct potentiële klanten aanschrijven en voorzien van brochures en dergelijke. Probeer na een mailing in contact te komen met potentiële klanten door deze te bellen en afspraken te maken. Probeer al tijdens het eerste telefoongesprek er achter te komen waar de problemen liggen die uw klant opgelost wil hebben! Op deze manier heeft u een goede binnenkomer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *